Több adatot kérnek a lízingcégek

Szigorodó hitelbírálattal, egyre több adat bekérésével próbálkoznak egyes lízingcégek a kockázatok mérséklése érdekében. A sok papírmunka viszont egyes esetekben ügyfelek elvesztéséhez is vezethet.

Az ügyfélkör bővítéséhez az egyetlen járható út a finanszírozási feltételek könnyítése - tapasztalhatták meg a hazai lízingpiaci szereplők, kérdés azonban, hogy a szigorúbb ügyfélvizsgálatot az esetleges piacvesztés ellenére is fel merik-e vállalni. Mindenesetre az jelzésértékű, hogy a nullaszázalékos önerő miatt az eszköz fedezeti értéke a futamidő első két évében alatta van az aktuális követelésnek - hangsúlyozta Nagy Péter, az Erste Leasing vezérigazgatója -, és így a hangsúly egyre inkább az ügyfélkockázat kezelésére tevődik át.

Hasonlóan nyilatkozott Anderle Ádám, a Lombard Lízing gépjármű-finanszírozási vezérigazgató-helyettese is.
A lízingpiaci verseny egyik következményeként az ügyfélkör "felhígulásával" szembesülhettek a társaságok, s az anyagi helyzetüket és jövőbeni törlesztőképességüket alábecsülők mellett a minimális vagy az önrész nélküli finanszírozások köré csoportosuló csalásokat elkövetőkkel színesedett a kép. A lízingcégek pedig választhatnak: szigorúbban vizsgálják ügyfeleiket, több adatot kérnek be tőlük, olyanokat, amelyek korábban nem jellemezték ezt a szegmenst, avagy előremenekülnek", s az ügyfélszerzés érdekében további áldozatokat hoznak.

A piacvezető CIB Lízingcsoportnál arról számolt be Nagy László, a személy- és kishaszongépjármű-finanszírozási üzletág vezetője, hogy szigorítottak a hitelbírálaton, az ügyfél személyes ellenőrzésén, az Erste Leasing pedig - ahol az elbírálást illetően véleményük szerint eddig is a legkonzervatívabb finanszírozók közé tartoztak - azon dolgozik, hogy a lehetséges legtöbb adathoz jusson hozzá az igénylőktől a hatékonyabb, alaposabb kockázatelbírálás érdekében. Az ügyfelektől bekért adatok köre alapvetően nem változott az elmúlt években, hiszen ezt nem tolerálja a piac; az ügyfelek nyilvánvalóan figyelembe veszik a finanszírozóválasztásnál, mennyire macerás" a papírmunka és az ügyfélminősítés - mondta érdeklődésünkre Anderle Ádám. A Lombard Lízingnél így inkább a bekért adatok ellenőrzésének módszertana változott, sokkal részletesebben ellenőrzik az ügyfelek által szolgáltatott adatokat.

Nem szeretnénk körülményesebbé tenni a hiteligénylés folyamatát - fogalmazott Marton Ágnes, a K&H Lízingcsoport kockázatkezelési igazgatója -, így nem bővítettük a hitelfelvevőtől bekért adatok és dokumentumok körét. Inkább portfólióelemzési módszereinket fejlesztjük. Az ügyféltől bekért adatok köre nem változott a Budapest Autófinanszírozó Rt.-nél sem, ám sokkal nagyobb súlyt fektetnek arra, hogy az ügyféltől, illetve a kereskedőktől kapott információkat megfelelő adatbáziok használatával ellenőrizzék. Egyes lízingcégek a behajtási gyakorlataikon is módosítottak. A CIB Lízingcsoportnál például a követeléskezeléskor külön vizsgálják az első részletet sem fizető ügyfeleket, és ezeket az eseteket hamarabb terelik rendőrségi, illetve bírósági útra - mondta Vojtku Attila portfólió- és követeléskezelési igazgató. A csalókkal szemben az eddigieknél korábban lép fel az Erste Leasing is: a társaság védvonalait átstrukturálja, szoros megfigyeléssel követi az ügyfelei fizetési morálját, a work-out osztály pedig a lehető legkorábbi feltárással él a későbbi nagyobb károkat okozó események elkerülése érdekében.

(Forrás: www.tozsdeforum.hu)