Építkezésekre csapott le az APEH: 1,6 millió forint bírság

Az illetékes igazgatósághoz megküldött adatszolgáltatások...

Az illetékes igazgatósághoz megküldött adatszolgáltatások, valamint az építtetők bejelentései alapján 2005. november 17-én, az ország valamennyi megyéjére és a fővárosra kiterjedően, összesen 43 építkezést kerestek fel adóellenőreink a megváltozott jogszabályi előírások betartásának ellenőrzése végett.

Az akció célja az egyeztetett helyszíneken található, folyamatban lévő építkezéseken foglalkoztatott, be nem jelentett alkalmazottak kiszűrése, továbbá az építési naplóba való betekintéssel adatok gyűjtése. Az adóellenőrök munkáját a rendőrség, a Határőrség, a Vám- és Pénzügyőrség, néhány esetben az OMMF, illetőleg a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal munkatársai segítették.

A foglalkoztatás szabályszerűségére irányuló ellenőrzések 43 építkezés helyszínén 207 adóalanyt érintettek, mely összességében 843 fő számbavételét jelentette.
1. Az alkalmazás körülményei szerinti megoszlás adatai:
munkaszerződéssel foglalkoztatott: 707 fő
tagsági jogviszonyban foglalkoztatott: 11 fő
munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban foglalkoztatott: 20 fő
alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatott: 105 fő

Kimondottan pozitív változásként értékelhető, hogy egyre több munkáltató él az alkalmi munkavállalói könyvvel történő alkalmazás lehetőségével, hiszen az elmúlt időszakban - különösen az építőiparban - a foglalkoztatásra ez a fajta gyakorlat nem volt jellemző.

2. A 843 fő foglalkoztatott nyilatkoztatása során megállapításra került, hogy 30 fő munkavállaló az ellenőrzés alkalmával hitelt érdemlően tudta igazolni a foglalkoztatásának jogszerűségét, míg 728 - munkavégzés közben talált - személyre vonatkozóan a foglalkoztatás szabályszerűségét igazoló iratok későbbi bemutatására szólították fel a foglalkoztatókat. 20 foglalkoztató bizonyítottan elmulasztotta bejelenteni 48 munkavállalóját, ezért 1,6 millió forint mulasztási bírság kiszabása mellett tevékenység felfüggesztés intézkedésre is sor kerül.

A kormányrendelet értelmében az építési naplóba és mellékleteibe az építkezés kivitelezője köteles betekintést biztosítani az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal eljárásra jogosult szerveinek. E jogosultsággal élve végeztünk adatgyűjtést, melynek során megállapítást nyert, hogy az ellenőrzés alá vont 43 építkezés közül 31-nél (az esetek 72 %-ában) nem állt rendelkezésre építési napló alapján értékelhető információ, mert
12 helyszínen egyáltalán nem volt építési napló,
19 helyszínen pedig azt nem megfelelően vezették.

Az építési napló vezetésére kötelezettek leggyakoribb kifogása az volt, hogy az építkezés közben nincs idejük az építési naplót vezetni, azt egy későbbi időpontban pótolják. Fenti hiányosságok okán az illetékes építésügyi szakhatóságok felé szignalizációval élünk. További vizsgálatokra a tapasztalatok kiértékelését követően az elkövetkező időszakban is folyamatosan számíthatnak az adózók.

(Forrás: www.tozsdeforum.hu)